utorok 14. mája 2013

Guillermo del Toro, Chuck Hogan – Večná noc (Upírska trilógia #3)


Autor: Guillermo del Toro, Chuck Hogan
Originál názov: The Night Eternal
Počet strán: 304
Rok vydania: 2012
Vydavateľstvo: IKAR
Anotácia: Od vypuknutia upírskej nákazy prešli dva roky. Svet sa navždy zmenil. Na zemi vládne nukleárna zima, bledé slnečné lúče sotva preniknú cez hrubú vrstvu tmavých mračien, aj to iba na dve hodiny denne. Planétu ovládajú nemŕtve monštrá, ľudská populácia je drasticky zredukovaná a veľkú časť z tých, čo prežili, chovajú upíri ako dobytok na krv v špeciálnych farmách. Budúcnosť ľudstva leží v rukách vyčerpanej skupinky vzbúrencov a Quinlana, napolo upíra, napolo človeka. Duchovný vodca odporu Ephraim Goodweather bojuje aj o život svojho syna Zacharyho, s ktorým má zlovestný Majster diabolský plán. S blížiacim sa okamihom konečného rozhodnutia sa ukáže, či je naozaj medzi vzbúrencami zradca a kto je ochotný vyčistiť od pliagy zem aj za cenu vlastného života.

RECENZIA MÔŽE OBSAHOVAŤ SPOILERY Z PREDCHÁDZAJÚCICH ČASTÍ


Ocitáme sa vo svete zničenom jadrovými výbuchmi, dva roky po rozpútaní upírskej nákazy. Vo svete, ktorému vládne nukleárna zima a upíry na čele s Majstrom. Ocitáme sa v bezútešnom svete knihy Večná noc, ktorá je treťou a zároveň záverečnou časťou Upírskej série od Guillerma del Tora a Chucka Hogana.

Skupina rebelov z predchádzajúcich dvoch kníh pokračuje vo svojom boji s vodcom upírov – Majstrom. Snažia sa zvrátiť nadvládu upírov nad Zemou avšak to je skutočnosť, ktorá sa dá zmeniť len ťažko. Svet sa zmenil. Slnečné svetlo na povrch zeme preniká len na niekoľko hodín denne, po celom svete vznikli tábory až nápadne sa podobajúce na koncentračné tábory z obdobia druhej svetovej vojny, v ktorých sú ľudia chovaní ako dobytok a využívaní len na jediné – krv.


Kým v prvej i druhej knihe mi sadli všetky postavy a bola som nanajvýš spokojná s ich počínaním tu som mala drobné výhrady. Doktor Ephraim Goodweather je prvý na rane, ktorého sa tieto výčitky týkajú. Oddelil sa od skupiny a utápa sa v sebaľútosti nad stratou svojho syna Zacka, ktorého uniesla jeho matka – premenená na upíra. Kým v predchádzajúcich knihách som ho mala rada tu som mala sto chutí mu jednu vylepiť, aby sa spamätal prestal sa umárať a jednoducho niečo robil, hocičo pretože tá sebaľútosť a tie depresívne výlevy ma nanajvýš otravovali. 

Ďalším v poradí je Zack Goodweather (no asi to je v rodine), ktorého som takisto ako jeho drahého otecka mala chuť kopnúť do členka. Dobre chápem, že nemôže byť rovnaký ako pre dvomi rokmi hlavne za okolností, ktoré na to mali výrazný vplyv – bez otca, s mamou si veľa nepotrkoce a jeho takmer jedinou schopnou spoločnosťou je Majster. No i napriek tomu sa mi zmena v Zackovom správaní absolútne nepáčila, tváril sa ako princ, čo v ňom Majster výrazne podporoval, dostal všetko, čo chcel presne toto všetko sú veci, ktoré vás isto dokážu zmeniť, no k dobrému to nie je a možno bol Zack jednoducho zmätený no mne i tak nesympatický.  


Samozrejme je tu postava, na ktorú jednoducho v tejto sérií nedám dopustiť a tou je Quinlan. Quinlan je síce upír no hádam nikto netúži zničiť Majstra tak veľmi ako on. Má na to samozrejme pádny dôvod. Neobjavoval sa síce v knihe tak často ako by som chcela no zakaždým to stálo za to. Mám pocit, že nebyť jeho zásahu v niektorých situáciách tak žiadna skupina rebelov už neexistuje a Majster si užíva svoj triumf. 

Samozrejme, že sú tu aj ďalší členovia odporu, ktorých osud mi nebol ľahostajný, či už to bola Nora, Fet alebo Gus všetci sa snažili a po pravde dreli omnoho viac ako Eph, ktorého dôvody na absolútnu nečinnosť som už spomínala. 

Nedá mi nespomenúť časti knihy, ktoré som si obzvlášť užívala. Týmito časťami bolo každé Intermezzo. Každé jedno poodhaľovalo pozadie celého príbehu, ktorý siahal dokonca až do biblických čias.   

Autorská dvojica Guillermo Del Toro a Chuck Hogan touto knihou dokázali bravúrne uzavrieť celú Upírsku trilógiu a ja len skladám pomyselný klobúk, pretože odhalenia, ktoré si pre nás pripravili do poslednej knihy som skutočne nečakala a sledovala som ich s otvorenými ústami. I keď náznaky niektorých skutočností boli badateľné už v knihe druhej jednoducho som im neprikladala dôležitosť pretože mi prišli tak trochu absurdné no v konečnom dôsledku boli v tomto príbehu veľmi reálne.

Kniha Večná noc je po zvážení všetkých kladov a záporov brilantným ukončením upírskej série z pera Guillerma Del Tora a Chucka Hogana. Je knihou so skvelo premysleným príbehom, ktorý po všetkých stránkach ulahodil mojej čitateľskej duši a knihou, ktorú som doslova hltala, dychtivo čítala stranu za stranou a čakala na záver, ktorý ma totálne šokoval. Autorom pripisujem plusový bod a vám, ktorí máte dosť romantických upírov a považujete upírov skôr za krvilačné príšery túto sériu odporúčam. 

Moje hodnotenie:

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ďakujem, že komentujete moje články, veľmi si to cením. Snažím sa na každý komentár, skôr či neskôr odpovedať. :) Prosím vás, nepoužívajte v komentároch vulgárne a urážlivé slová.