utorok 30. apríla 2013

Matt Baglio – Rituál

Autor: Matt Baglio
Originál názov: The Rite: The Making of a Modern Exorcist
Počet strán: 224
Rok vydania: 2012
Vydavateľstvo: Motýľ
Anotácia: Otec Gary Thomas pracoval ako kňaz v diecéze San José v Kalifornii, keď ho na žiadosť biskupa vyslali do Ríma, aby na Vatikánskej univerzite absolvoval niekoľkomesačný kurz exorcizmu. Spočiatku bol ovplyvnený jeho tradičným a skresleným chápaním, no práve v Ríme, ako učeník skúseného talianskeho exorcistu, otca Carmineho, spoznal temnejšiu stránku katolíckej viery a na vlastné oči uvidel zápas dobra a zla. Autor knihy, taliansky novinár Matt Baglio, bol v kontakte s otcom Garym po celý čas jeho pobytu v Ríme a prostredníctvom jeho pozoruhodného príbehu ukazuje, že posadnutie démonmi i samotným diablom nie je iba pozostatok starodávnej minulosti, ale aj dnes naháňa hrôzu v živote mnohých ľudí. Obom mužom, otcovi Garymu aj novinárovi Bagliovi, Rituál zmenil život. Otec Gary duchovne ešte viac vyrástol, čo posilnilo jeho túžbu pomáhať svojim veriacim, a Baglio v sebe opäť našiel stratenú vieru.


Po knihe Rituál od Matta Baglia som siahla z čistej zvedavosti keďže ma celkovo téma, ktorej sa kniha venuje zaujíma a rada ju vyhľadávam aj vo filmovej podobe. V knižnici ju už mám nejakú dobu no k jej čítaniu som sa dostala len teraz – sama neviem prečo tak neskoro pretože ma úplne dostala. 

Rituál nie je tak celkom typický román. Ak si myslíte, že sa v knihe objaví človek posadnutý démonom a hlavná postava bude počas knihy démona vyháňať a v závere sa dočkáme akého si veľkého finále v podobe boja kňaza s dotyčným démonom sklamem vás. Táto kniha na mňa skôr pôsobila dokumentárnym charakterom – čo by možno niektorým vadilo no ja osobne som si tento štýl v knihe zamilovala.  


V príbehu sleduje osobu kňaza Garyho Thomasa, ktorý je biskupom poslaný na kurz alebo školenie, aby sa stal exorcistom a tak sa ocitá v Ríme. Takisto ako mnoho iných kňazov jeho pohľad na vec je skeptický, skreslený a ovplyvnený modernou kultúrou. Avšak čoskoro počas kurzu a pri spolupráci s otcom Carminem zistí, že to čo vidíme vo filmoch je len slabým odvarom toho, čo sa pri niektorých exorcizmoch skutočne deje a diabol nie je len smiešnou figúrkou, z ktorej sa vo filmoch môžeme smiať alebo mu fandiť.

„Tam, kde viera upadá, rastie poverčivosť.“

Musím sa priznať, že táto kniha mi v niektorých pasážach naháňala strach, po chrbte mi behal mráz z predstavy, že opisované situácie sa skutočne dejú.  Bolo mi odporučené, aby som knihu radšej čítala iba po svetle teda cez deň.  Myslela som si, že to je trošku prehnané veď je to len kniha no keď som sa do nej začítala bolo mi jasné, že bola dobre mienená a ja som sa jej držala pretože, fúú niektoré zo situácií v knihe by som asi v noci nedala. 

Ako som spomínala vyššie predstava niektorých ľudí o exorcizme je značne skreslená dnešnou kultúrou a tým. čo nám podsúvajú tvorcovia filmov a seriálov. V jednom nemenovanom seriáli je exorcizmus prezentovaný ako niečo jednoduché, niečo čo vám aj s cestou zaberie asi 5 minút ak nie  menej a samozrejme ho zvládne absolútne každý, kto ako tak zvládne čítanie v latinčine. Síce som vedela, že takýmto štýlom to isto nefunguje no nevedela som, čo všetko exorcizmus zahŕňa. Táto kniha mi na túto problematiku dala nový pohľad. Zistila som, že exorcizmus je zdĺhavejší proces a nie je len o poslaní démona tam kam patrí. 

Kniha Rituál sa v roku 2011 dočkala aj svojej filmovej adaptácie (v hlavnej úlohe s Anthony Hopkinsom), v ktorej síce sú určité odlišnosti v porovnaní s knihou no i tak bol tento film pútavý a desivý hádam rovnako ako samotná kniha.

Príbeh otca Garyho vyrozprávaný v tejto knihe ponúka nový, zaujímavý a pútavý pohľad na život exorcistov, ich prácu ktorá je skôr ich poslaním.  Ak vás zaujíma téma vyháňania démonov a rôzne nielen náboženské hľadiská na samotné posadnutie zlým duchom táto kniha vás isto zaujme. 

Trailer:
(na vlastné riziko :D)

Moje hodnotenie:

2 komentáre:

  1. pekná recenzia :) prosím prosím pozičiaš mi knihu? :) a nepozrieme si film? :) za svetla podotýkam :D

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Námet vyzerá super, ale aj dosť desivo, takže neviem neviem. :D

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem, že komentujete moje články, veľmi si to cením. Snažím sa na každý komentár, skôr či neskôr odpovedať. :) Prosím vás, nepoužívajte v komentároch vulgárne a urážlivé slová.