sobota 19. januára 2013

Sarra Manning - Tweetni mi!

Autor: Sarra Manning
Originál názov: Adorkable
Počet strán: 312
Rok vydania: 2012
Vydavateľstvo: IKAR
Anotácia: Jeane Smithová je blogerka, kráľovná sekáčov a charitatívnych výpredajov. Má vlastnú lajfstajlovú značku Adorkable, pol milióna followerov na Twitteri, ale v škole ju považujú za chodiacu módnu katastrofu. Je výstredná, provokatívna, nemožná. Ani náhodou nezapadne medzi spolužiakov, na ktorých sa díva zvrchu, lebo sú nudne rovnakí – všetci sa rovnako obliekajú, rovnako myslia. Michael Lee je školská hviezda, vzorný študent, idol dievčat, skvelý futbalista, zlatý chlapec svojich rodičov. Nemajú vôbec nič spoločné. Tak prečo sa stále bozkávajú?

Manifest „Ad♥rkable“

1. Nemáme čo priznať okrem svojej výstrednosti.
2. Našimi nákupnými rajmi sú sekáče.
3. Radšej šíriť módnu infekciu ako nosiť módnu konfekciu.
4. Utrpenie nemusí zlepšiť tvoj charakter, ale aspoň máš o čom blogovať.
5. Experimentuj s Photoshopom, farbami na vlasy, lakom na nechty a príchuťami čokolády, ale nikdy nie s   drogami.
6. Nenasleduj nijakého vodcu, buď ním.
7. Núdza je matkou originálnych nápadov.
8. Vďaka šteniatkam je svet krajší.
9. Tiché dievčiny sa zriedka zapíšu do dejín.
10. Nech sa ti neštíti vlastná jedinečnosť – nos ju ako štít.

***

Nie je len tak obyčajnou 17 ročnou teenagerkou. Pre svoje okolie je chodiacou módnou pohromou, arogantnou potvorou, ktorá nemá problém urážať všetkých naokolo a ani len sa nad tým nepozastaví a vždy ale naozaj vždy musí mať posledné slovo.  Napriek tomu, že ju v škole majú za čudáčku ona túto nálepku nosí s hrdosťou. Nemá veľa priateľov ale má pol milióna followerov  na Twitteri (to by sa za priateľov rátať mohlo no nie?). A má vlastnú lajfstajlovú značku! Zoznámte sa s Jeane Smithovou. 

Jeane je hlavnou hrdinkou, ktorú snáď ani nejde nenávidieť. Teda aspoň ja osobne som s jej maličkosťou žiaden problém nemala práve naopak som si ju obľúbila už takmer na začiatku knihy. I keď našli sa momenty, v ktorých by som jej rada vylepila a povedala nech sa správa normálne ale Jeane a normálnosť k sebe jednoducho nejdú (to môžem rovno chcieť od metalistu, aby si obliekol ružové tričko na koncert svojej obľúbenej kapely). Skrátka Jeane je aká je. Správa sa povýšenecky, namyslene. Je jednoducho nemožná. No správanie každého človeka má svoju príčinu. Vždy je niečo čo nás núti sa správať tak ako sa správame a konať ako konáme. I keď Jeane pôsobí na svoje okolie ako stelesnený chaos vo farebných handrách zo sekáča a vlasmi podobne strelenými je naozaj taká?

Michael Lee je ďalšou hlavnou postavou a zároveň druhým rozprávačom príbehu. Je úplným protipólom Jeane. Je z usporiadanej rodiny, vie čo chce, môže mať babu na ktorú ukáže a je vzorným dieťaťom svojich rodičov . Čo sa stane ak sa takéto dve osobnosti stretnú? Niekto by si mohol myslieť, že to bude vyzerať ako niektorý z dielov Toma a Jerryho a obaja si pôjdu po krku. No čo ak nie? 

 Sledovať dej z jeho pohľadu bolo pre mňa príjemnou zmenou po uletených častiach, ktoré rozprávala Jeane. Vnášal do knihy trochu tej normálnosti a tým v istom smere dopĺňal Jeane a jej strelený pohľad. 

Takisto ako Jeane aj Michael prešiel počas knihy akousi zmenou v myslení. Kým zo začiatku považoval Jeane za arogantnú a nafúkanú po čase zistil, že nič nemusí byť také aké sa zdá. A takisto ani ten, kto je normálny nemusí byť odsudzovaní pre to kým je. 

Jediná vec, ktorá mi tak trochu (okej trochu viac) na knihe prekážala bolo Jeanine neustále tweetovanie. Seriózne ona bola schopná tweetnuť aj to, že sa napila vody (ak som si myslela, že nepochopím slovenský preklad názvu knihy toto jej počínanie ma vyviedlo z omylu). Beriem, že svet ide vpred a technológie k tomu neodmysliteľne patria ale čo je veľa to je moc. Niekedy som mala chuť jej ten iPhone šmariť o zem nech sa naučí žiť aj bez neho. 

Keď však zrátam všetky pre a proti táto útla knižka je skvelou oddychovkou, ktorá v sebe skrýva v sebe hlbšie posolstvo. Ak vám niekto tvrdí, že nikoho nepotrebuje a vystačí si sám so sebou neverte tomu. Nikto nechce  byť sám. Pretože človek jednoducho pri sebe potrebuje ľudí. Byť sám a byť osamelý nie je to isté.  Knižku Tweetni mi! môžem len a len odporúčať a verím, že sa vám bude páčiť rovnako ako mne. :)

Moje hodnotenie: 

4 komentáre:

  1. Super recenzia, knihu si chcem vážne prečítať, tak snáď to vyjde.:)
    Inak ma celkovo štvú ľudia, ktorí sú vkuse zavesení na telefóne, aj spolužiaci kokos.:D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. budem drzat palce :)

      PRESNE! ach ludia bez tych mobilov nevedia zit

      Odstrániť
  2. Tahle kniha kolem mě tak jako proplouvala (nějak jsem jí nevěnovala pozornost), ale po tvojí recenzi je to must-read! Potřebuju něco milýho, oddechovýho & praštěnýho (s poselstvím included :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. neboj ani ja som nevedela, ze je pokial u nas nevysla :D
      toto je dobra oddychovka dost som sa na nej pobavila a presne ma aj nejake posolstvo to ocenujem :)

      Odstrániť

Ďakujem, že komentujete moje články, veľmi si to cením. Snažím sa na každý komentár, skôr či neskôr odpovedať. :) Prosím vás, nepoužívajte v komentároch vulgárne a urážlivé slová.