nedeľa 23. decembra 2012

Vianoce na slovenskú nôtu (7)


A máme tu nedeľu. Do Vianoc nám ostáva posledný deň a na Vás v našom projekte čaká posledná štvorica autorov. U mňa si môžete prečítať ako vyzerajú Vianoce Mareka Zákopčana a Marje Holecyovej.


......................................................................................................................................

Marek Zákopčan

1. Pre každého znamenajú Vianoce čosi iné. Pre deti kopec darčekov, pre tých starších spoločné chvíle s rodinou alebo čosi duchovnejšie. Čo znamenajú tieto sviatky pre Vás?

Predovšetkým stretnutia s rodinou a priateľmi. Niežeby sme sa počas roka nestretávali, ale počas sviatkov je to omnoho... čarovnejšie. Akoby sa každý snažil byť milším a lepším, hoci len na chvíľu. :D :D Dva-tri dni pred Vianocami trávim s priateľmi, buď na nejakej vianočnej chate alebo aspoň na vianočných trhoch pri punči a dobrej nálade. Sviatky mám rezervované pre príbuzných. Darčeky, jedlo, koláče, rozprávky... každá jedna maličkosť tvorí neodmysliteľnú súčasť Vianoc a neviem si ich bez nich predstaviť. :) 

5. Neodmysliteľnou súčasťou Vianoc je aj vianočný stromček? Ako vyzerá ten váš? Dávate prednosť živému stromčeku alebo umelému? Uprednostňujete jednofarebnú výzdobu, mix farieb alebo prírodnú výzdobu?

Mám radšej umelé stromčeky, lebo nemám rád hmyz a mám obavu, že z tých živých sa v noci vydajú na potulky bytom malé chrobáčiky a ovládnu ma. :D Ale nie, stromček je tradícia a tie si treba vážiť a dodržiavať ich... Umelé uprednostňujem preto, lebo ma mrzí, keď sú v januári odpadky plné stromčekov... Je na to žalostný pohľad...

6. Každého z nás isto poteší darček, či už ho očakávame alebo nie. Aké darčeky urobia radosť Vám a akými darčekmi zvyknete obdarovávať svojich blízkych?

Každý rok si vravím, že začnem darčeky riešiť v predstihu a vždy to aj dodržím - ak sa za "predstih" možno pokladať 23. december. :D Poviem si, že mám čas, obchodné domy sú predsa otvorené, tak načo sa plašiť, ale potom vždy nastúpi panika a ja lietam po meste ako Schwarznegger vo filme Všade samé zvončeky, aby som kúpil blízkym to, čo im spraví radosť. Našťastie sú skromní a stačí im maličkosť. Ja skromný nie som, ale celkom mi postačia drobnosti ako nové auto, dom, šeky... :D

8. Každoročne počas Vianoc zaplnia televízne stanice vianočné filmy a rozprávky, či už tie chronicky známe alebo nové. Ktoré si Vy radi pozriete?

Jednoznačne klasika ako Popoluška, Mrázik, Perinbaba a podobne. Ak ich náhodou nestihnem v telke (predsa len, človek je aj počas sviatkov niekedy rozlietaný), tak si ich stiahnem a pozriem na PC :D aj dnes sa na to s kamošom chystáme minimálne Popoluške dnes pomôžem rozlúsknuť oriešky. :) 

9. A ešte poslednú otázočku. Čo by ste zaželali svojim čitateľom k Vianociam?

Čitateľom by som rád zaželal, aby mali ich úsilia šťastné konce ako v rozprávkach, láska dlhé trvanie ako v zamilovaných románoch, aby sa nikdy nenudili, nech sú ich životy ako nikdy nekončiaci dobrodružný román a nech ich nikdy neopúšťa dobrá nálada ako hrdinov mojich kníh. :D :-*

Na záver by sme sa Vám chceli veľmi pekne poďakovať, že ste si našli čas a zodpovedali naše otázky a zároveň by sme Vám chceli popriať príjemné prežitie vianočných sviatkov.

***

Marja Holecyová

2. Slovensko je krajina plná zvykov a tradícií. Tie vianočné sa dodržiavajú v nejednej rodine. Či už je to prekrajovanie jablka, kaprie šupiny pod obrusom alebo mnohé iné menej známe. Aké tradície sa dodržiavajú u Vás?

My sme moderne staromódna rodinka. Dodržiavame všetky mne známe tradície, vrátane prekrajovania jablka, hádzania orechov do kútov, či ukladania kaprích šupiniek do peňaženky, aby sme boli aj v ďalšom roku bohatí (veľmi to nefunguje). A tiež sme svojho času so sestrami pripravovali vianočné vystúpenia. Spievali sme, recitovali, neskôr sme si pripravili dokonca vianočný príbeh, ktorý sme nafilmovali a pustili z videokazety pred večerou... Myslím, že keby som si to teraz pustila, nemohla by som sa prestať smiať. :)

5. Neodmysliteľnou súčasťou Vianoc je aj vianočný stromček? Ako vyzerá ten váš? Dávate prednosť živému stromčeku alebo umelému? Uprednostňujete jednofarebnú výzdobu, mix farieb alebo prírodnú výzdobu?

Predstierame, že šetríme prírodu, takže máme veľký, umelý stromček. Vyberáme naň najviac dve farby, ktorým potom prispôsobujeme aj zvyšnú výzdobu. Nemám rada prepchaté, vyčačkané výzdoby, páči sa mi stromček, ktorý je vyzdobený so striedmosťou a vkusom. Tie ohavy v amerických filmoch by mali zakázať ako vážny prehrešok proti estetike.

6. Každého z nás isto poteší darček, či už ho očakávame alebo nie. Aké darčeky urobia radosť Vám a akými darčekmi zvyknete obdarovávať svojich blízkych?

Ja som bola istú dobu zásobovač kníh v našej rodine, ale nestretlo sa to s veľkým záujmom. Takže teraz už zásobujem len tých členov rodiny, ktorí naozaj radi čítajú a vedia oceniť dobrú knihu. Tí ostatní majú smolu, hoci oni by to tak nenazvali. :)  A mám pocit, že ľudia väčšinou dávajú také dary, ktoré by ich samých veľmi potešili (samozrejme, že nie v zásade, keď som kupovala našim psíkom vianočné granule, tiež som po nich osobne netúžila). Takže mňa by rozhodne potešila kniha, ale aj nejaký ten hlavolam. A ponožky. Ponožky sú základ.

7. Pred Vianocami obvykle býva zhon. Nakupovanie darčekov, pečenie. Nechávate si to na poslednú chvíľu alebo darčeky nakupujete v predstihu?

Ako to príde. Nemám rada tieto hysterické davy ľudí, ktorí sa tmolia po obchodoch a tvária sa, akoby ani nechápali, o čom majú byť Vianoce. Takže ak sa dá, kupujem skôr, ale keďže sa často nedá, lebo veci často nechávam na poslednú chvíľu, chodievam po obchodoch aj posledný týždeň pred Vianocami a podľa možnosti doobeda cez pracovné dni. Ale čoraz viac sa začínam opierať o internetové nákupy.

9. A ešte poslednú otázočku. Čo by ste zaželali svojim čitateľom k Vianociam?

Želám všetkým, aby si tú vianočnú pohodu poriadne vychutnali a aby ani po Vianociach nezabudli, že správať sa milo a „vianočne“ môžeme celý rok.

Na záver by sme sa Vám chceli veľmi pekne poďakovať, že ste si našli čas a zodpovedali naše otázky a zároveň by sme Vám chceli popriať príjemné prežitie vianočných sviatkov.

......................................................................................................................................

Tak a sme na konci nášho týždňového vianočného projektu, kde Vám svoje Vianoce predstavili slovenskí autori. 

Každý z nich Vám, svojim čitateľom čosi k blížiacim sa sviatkom zaprial a tak sa k nim pridám i ja. :)

 Prajem všetkým požehnané Vianoce a pretože dary nie sú dôležité prajem, aby boli hlavne plné pohody, lásky, šťastia a chvíľ strávených s blízkymi. :)

***

Na úplný záver tu je ešte posledná hudobná bodka a zároveň moja najobľúbenejšia pieseň vianočného obdobia. :)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ďakujem, že komentujete moje články, veľmi si to cením. Snažím sa na každý komentár, skôr či neskôr odpovedať. :) Prosím vás, nepoužívajte v komentároch vulgárne a urážlivé slová.