utorok 27. marca 2012

Suzanne Collins – Skúška ohňom


Môže obsahovať spoilery z predchádzajúcej knihy.

Je po  74-tých hrách o život a Katniss spolu s Peetom sa ako víťazi vracajú naspať do dvanásteho obvodu. No namiesto svojich biednych domov sa ocitajú v štvrti víťazov. Po návrate túži Katniss iba po jedinom vypustiť z hlavy všetko čo sa udialo a žiť život akoby sa žiadnych hier nezúčastnila. No bráni je v tom nielen turné víťazov po všetkých obvodoch Panemu ale aj zlé sny, ktoré ju prenasledujú noc čo noc. Katniss vôbec netuší čo svojim činom v aréne spôsobila. Že hrsť bobúľ vykresala iskru, ktorá sa môže ľahko zmeniť na oheň. Oheň, ktorý spáli krehký systém krajiny tak ľahko ako požiar suchý porast. Nebezpečenstvo si uvedomuje aj samotné sídlo a tak keď navštívi Katniss prezident Snow s ultimátom je na nej, aby presvedčila celý Panem o svojej nehynúcej láske k Peetovi alebo stratila to čo má rada.

Kto si? A kde si nechala Katniss?
Moje pravidelné otázky v priebehu takmer celej knihy. (A ďalšej takisto.) Čo to za hlúposť? Predsa tam je! Áno pre tých, ktorí sú skalnými fanúšikmi možno hej. Pre mňa však Katniss stratila svoje čaro. To, čím ju to v mojich očiach odlišovalo od iných hrdiniek. Začína sa správať ako tuctová knižná hrdinka (no dobre nieje závislá na princovi s bielym koňom), ktorej máte občas chuť struhnúť pri jej viac ako pozoruhodnom konaní a zmýšľaní. Katniss, ktorú som si obľúbila je fuč a nahradilo ju dačo, čo ma rušilo počas čítania. (Bohužiaľ ani ďalej sa to nezlepšilo.)  

Gale...Peeta...to je otázka
Každému musí byť jasné, že Katniss skôr či neskôr bude túto voľbu musieť urobiť.  Určite každý, kto čítal prvý diel má svojho favorita. Team Peeta alebo team Gale. Áno aj ja mám svojho obľúbenca priznám sa. No nieje to šuhaj z pekárskej rodiny. Peeta je pre mňa dosť nevýrazný hrdina. Mám problém si ho obľúbiť už od začiatku no dúfala som, že možno v tejto knižke sa mi to podarí. Márne. Nezaujal ma takmer ničím. Naopak Gale ma upútal hneď. Nebolo ho síce v tejto sérií doteraz veľa no i tak si ma stihol získať. Odvážny, starostlivý, nebojácny. Musel dospieť a starať sa o súrodencov, kým iní stále mohli byť deťmi. U mňa chlap ako sa patrí.

Let it SNOW
V  prvej knihe sme sa s prezidentom Snowom stretli len sporadicky a ukázal sa až na konci. Nič vás však neutvrdí v jeho krutosti viac ako stretnutie s Katniss na začiatku Skúšky ohňom v jej dome vo štvrti víťazov a následné správanie sa (až do konca série). Na jednej strane chápem jeho správanie. Vytvoril svet, kde je jeho vládcom. Neohrozeným. Všetko klapalo až do chvíle pokiaľ sa neukáže akési neznáme dievča z bohomzabudnutého obvodu Panemu a otriaslo jeho postaveným aj dielom v základoch. Po pravde, kto by si nebránil to čo vytvoril. Na strane druhej, kto dokáže vytvoriť hry, pri ktorých ste nútení pozerať na smrť svojich susedov, kamarátov, detí? Alebo bojovať o holý život? Iba neľútostný a krutý človek akým Snow jednoznačne je. Je tým správnym záporákom, ktorý v knihe tohto štýlu nesmie chýbať.

Tí druhí
To je dôvod prečo som čítanie nevzdala a neodložila knihu na neurčito. Postavy Finnick, Effie, Cinna či dokonca aj jeho tím štylistov mi bol bližší ako hlavní hrdinova. Všetci boli osobnosti. Mali dačo do seba. Mali dačo čo mi na či už Katniss alebo Peetovi veľmi chýbalo.

Skúška ohňom
Áno presne týmto bola u mňa druhá knižka zo série Hier o život. Bola to akási skúška, či autorka dokáže udržať tempo nasadené už v predchádzajúcej a priznám sa výbornej prvej časti. Bohužiaľ u mňa v tejto skúške pohorela. Kým pri prvej knižke som mal problém sa od nej odtrhnúť tu bol problém úplne opačný. Nevedela som sa do tejto knižky ani len poriadne zahryznúť. Každú chvíľu som ju odkladala bokom pretože ma dej doslova nudil. Tri štvrtiny deja boli pre mňa o ničom. Trochu toho vzrúša prišlo až s ďalšími hrami, keď už som mala takmer väčšinu knihy za sebou. No i vsadenie hier do deja mi prišlo ako omieľanie niečoho čo tu už bolo. 

Slovíčko na záver
Priemer. Inak sa nedajú zhodnotiť moje celkové dojmy z druhého pokračovania tejto veľmi sľubnej série. Veľmi dobre rozbehnutá séria no autorka rapídne spomalila tempo a to až tak, že sa kniha pre mňa stala nudnou. A len pár svetlých momentov zabránilo tomu, aby som ju odložila. No verím, že verní fanúšikovia série z tejto knihy budú hádam rovnako nadšení ako z predchádzajúcej.

Moje hodnotenie:

1 komentár:

  1. súhlasím s každučkým slovkom, ktoré si napísala, asi budeme jediné, ktoré si toto myslíme, ale nevadí, nebudem sa hrať že som z knihy unesená, ked to tak jednoducho nie je. a GALE ♥ !!! má to ťažké chlapec. Čo sa týka prezidenta Snowa, patrí medzi mojich najobľúbenejších záporákov. Mala som ho tak zvrátene rada, ale len preto, lebo Suzanne napísala tak geniálne reálneho zloducha :)

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem, že komentujete moje články, veľmi si to cením. Snažím sa na každý komentár, skôr či neskôr odpovedať. :) Prosím vás, nepoužívajte v komentároch vulgárne a urážlivé slová.