nedeľa 8. januára 2012

Richelle Mead - Vampýrská akademie

Autor: Richelle Mead 
Názov: Vampýrská akademie
Originál názov: Vampire Academy
Počet strán: 280
Rok vydania: 2009
Vydavateľstvo:
Domino
Česká anotácia: Morojská princezna Lissa a její nejlepší kamarádka Rose uprchly ve smrtelném strachu z vampýrské akademie, ale po dvou letech byly vypátrány tajemnými strážci a odvlečeny zpět. Znovu se tak ocitají v obrovském nebezpečí, protože na akademii se mohou pohybovat nebezpeční Strigojové. Ti chtějí Lissu zničit, protože jako jediná dcera urozeného morojského rodu je překážkou jejich plánu na ovládnutí světa vampýrů. Naštěstí je tady ale dhampýrka Rose, v jejichž žilách se smísila krev vampýrů a lidí, takže dokáže zlým Strigojům lépe čelit. V tajemném a ponurém světě akademie ale nebude snadné odolat všem nástrahám a zradám: Lissa bude muset opatrněji využívat svých nadpřirozených schopností, aby nepadla do strigojské pasti, a Rose se musí vzdát velké lásky, aby mohla kamarádku ochránit a za žádných okolností ji nezklamat. Jediné, nač se totiž mohou obě spolehnout, je jejich vzájemné pouto, jejich přátelství…

Na sériu Vampýrska akadémia som čítala kopu pozitívnych ohlasov a tak napriek tomu, že fakt, že táto séria existuje viem už nejakú tú dobu a takisto ako pri Hrách o život som ju obišla takmer bez povšimnutia. Myslela som si, že by ma asi veľmi nezaujala. Ďalší upíry. Toto presne bola moja prvá myšlienka keď som túto knihu našla a povedala som si, že pri takej veľkej mánií okolo upírov čo sa v poslednej dobe rozpútala toto bude len ďalšou knihou, nič čo by ma zaujalo, akýsi šedý priemer. No už po pár riadkoch mi bolo jasné, že žiadna nevydarená kópia Súmraku ma nečaká. Žiadni na slnku sa trblietajúci upíry ani naháňanie veveričiek po lese čoby večera.

Vymyslieť a zobraziť niečo originálne po tuctoch príbehov s rovnakou tematikou dá skutočne zabrať no Richelle Mead sa to predsa len podarilo. Vytvorila nový, neokukaný a natoľko pútavý svet upírov, ktorý Vám nedovolí sa od knihy odtrhnúť. V Richellinom svete sa taktiež upíry delia na tých zlých a dobrých (tí sa však našťastie netvária ako diskogule, keď vyjdú na slnko) ale dokonca aj na živých a nemŕtvych (čo je pre mňa osobne vo svete upírov novinka). 
Strigoji to je skupina nemŕtvych upírov, ktorú by ste asi nechceli stretnúť a keby hej asi by ste sa radšej zahryzli do stromu a tvárili sa ako konár ak by to pomohlo. Sú nebezpeční, neľútostní, krvilační a spravili by si z vás bez zaváhania večeru. Potom tu máme Morojov, ktorí im tak trochu tvoria protipól. Na rozdiel od strigojov sú živí a ovládajú mágiu 4 živlov. Sú mierumilovní a aj keď ovládajú mágiu využívajú ju výsostne na dobré účely (ku ktorým obrana vlastných zadkov pravdepodobne nepatrí). A keďže sa pred strigojmi nevedia (teda skôr nechcú) sami brániť majú vytvorený systém strážcov, ktorými sú dhampíri (spolovice ľudia spolovice upíri). Spolu s morojmi chodia na akadémie (internátne školy), kde sa okrem obyčajného štúdia venujú aj zdokonaľovaniu svojich bojových zručností, a vlastne celkovo príprave na budúcnosť strážcov (svojim pričinením bezbranných) morojov. 

K dhampírom patrí aj hlavná hrdinka Rose (Rosemarie) Hattawayová, z ktorej pohľadu celý príbeh sledujeme. Rose je pre mňa jednou z mála hrdiniek, ktoré pri sebemenšom probléme nezačnú zúfalo pobehovať a hľadať svojho princa, ktorý by ich zachránil. Nie. Rose je z tých hrdiniek, ktoré vodenie za ručičku rozhodne nepotrebujú a dokážu si poradiť aj samé. Je odvážna, silná, občas (no dosť často) arogantná, sarkastická a neodpustí si nepeknú poznámku vo chvíľach keď by asi mala radšej byť ticho no práve celková kombinácia týchto vlastností sa mi na nej páčila.  Jej najlepšou priateľkou je morojka Lissa (Vasilissa) Dragomirová posledná z kráľovského rodu Dragomirov.

Lissa pre mňa nieje postavou, s ktorou by som sa vedela veľmi stotožniť a takisto neviem či by ma Vampýrska akadémia písaná výhradne z jej pohľadu natoľko zaujala ako z pohľadu Rose. Lissa je v tejto knihe v podstate za krehkú kvetinku, ktorá sa nevie o seba veľmi postarať a potrebuje vždy niekoho pri sebe, kto by jej pomáhal.  Napriek tomu ako milo určite pôsobí ja som ju počas čítania mala za labilnú (čo má samozrejme svoj dôvod) a sebeckú, občas na mňa pôsobila aj dosť hlúpo. Avšak neodsudzujem ju úplne ani ju nezatracujem.

Rose a Lissa sa práve vďaka odlišnostiam pováh veľmi dobre navzájom dopĺňajú. Rose má ochranársku povahu voči tým ktorých má rada a obzvlášť voči Lisse a nie len preto, že je (teda ak zmaturuje dosť pravdepodobne bude) jej strážkyňa, najlepšia priateľka ale aj vďaka zvláštnemu putu ktoré medzi sebou majú. Vďaka nemu Rose cíti pocity Lissy, vie či jej hrozí nebezpečenstvo vo chvíli, keď s ňou práve nieje a taktiež sa jej dokáže dostať do hlavy čím nám autorka občas poskytla pohľad aj zo strany Lissy, čo knižku ozvláštnilo.  

A keď som si obľúbila Rose a Lissu bolo takmer nemožné neobľúbiť si aj mužskú časť postáv.  Prvý s kým máme tú česť je dhampír Dimitri Belikov, jeden zo strážcov, ktorí priviedli Lissu a Rose späť na Akadémiu sv. Vladimíra po tom čo odtiaľ utiekli a po návrate trénuje s Rose, aby dobehla zameškané. Je jedným z najrešpektovanejších strážcov. Je odvážny, statočný a hĺbavý. Berie svoju prácu veľmi vážne a vždy kladie potreby morojov na prvé miesto. Ale je to správne? Postupne vďaka času strávenému s Rose si uvedomí, že to možno až tak veľmi pravda nieje aj keď sa to celkom dobre snaží popierať. Dimitri sa hneď od začiatku stal jednou z mojich najobľúbenejších mužských postáv, a to práve vďaka svojmu správaniu, názorom a postojom. Po všetkých tých násťročných hrdinoch je tu konečne zrelý muž. 

Potom tu máme Christiana Ozeru moroja z jedného z kráľovských rodov. No pre čin, ktorý vykonali jeho rodičia sa jeho rodiny a jeho samého každý stráni. Práve kvôli odstupu, ktorý si aj on sám drží voči ostatným na škole pôsobí dojmom záhadného, zlého chlapca. No je skutočne taký? Lissa a aj Rose samé čoskoro zistia, že nie každý je taký, akým sa zdá byť na prvý pohľad a takisto nemusí byť každý tým za koho sa vydáva. 

 Po prečítaní sa u mňa Vampýrska akadémia hneď zaradila medzi moje najobľúbenejšie knihy. Má všetko čo má kniha mať, aby čitateľa zaujala. Skvelé postavy, humor, láska (nečakajte však nijaké presladené scény ala Stephenie Meyerová), zvraty. Toto všetko popretkávané v pisateľskom štýle Richelle Mead vám jednoducho nedovolí položiť knihu skôr ako prečítate poslednú vetu. A i potom budete chcieť čítať viac. No keďže má táto séria šesť kníh je sa na čo tešiť.

Moje hodnotenie:

2 komentáre:

  1. veľmi dobre napísaná recenzia, páči sa mi ako kamufluješ každý spoiler :P :) len tak dalej :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Souhlasím:) Zrovna jsem dočetla. Taky se mi líbí, že je tady konečně nějaký pořádný chlap:D Na druhou stranu mám hodně ráda Christiana, jelikož mám slabost pro společenské vyvrhely a psychicky labilní jedince:D Navíc černé vlasy, modré oči o:-) Kniha je dobrá, začínám s druhým dílem:)

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem, že komentujete moje články, veľmi si to cením. Snažím sa na každý komentár, skôr či neskôr odpovedať. :) Prosím vás, nepoužívajte v komentároch vulgárne a urážlivé slová.